Terug..


  1. Titel project:
  2. Gebiedsvisie "De Bonnen"

  3. Naam aanvragende instantie:
  4. Stichting De Bonnen,
    Bonnenweg 50,
    3151 XA Hoek van Holland.
    tel.nr.: 0174-384807
    faxnr.: 0174-386161
    e-mail: info@debonnen.nl
    site: http://www.debonnen.nl/

  5. Betrokken partijen bij het project:
  6. Inleiding:
  7. Op basis van een gemaakte swot-analyse (zie www.debonnen.nl) blijkt dat allerlei tegengestelde belangen een verlammende invloed uitoefenen op verschillende kansen die potentieel in het gebied aanwezig zijn. Hierdoor dreigt een neerwaartse spiraal te t.a.v. gebruik en inrichting van het gebied. Doordat de verschillende partijen wachten op elkaar komen de diverse kansen voor landbouw, natuur en recreatie niet tot ontwikkeling.

  8. Doel van het project:
  9. De huidige impasse dient doorbroken te worden door draagvlak te zoeken voor een door eerder partijen gedragen visie. Deze gebiedsvisie kan dienen als basisdocument voor te nemen vervolgstappen door de diverse overheden, instanties, grondeigenaren en agrarische ondernemers in het gebied. Er dient dus een gemeenschappelijke agenda te ontstaan. Door de visie te voorzien van een aantal breed gedragen en concrete project plannen komt de uitvoering van de beschreven kansen een stap dichterbij.

  10. Positionering van het project:
  11. De Bonnen behoort tot de Provinciale Ecologische Hoofdstructuur. Deze polder vormt samen met het Staelduinse Bos een onderdeel van de ecologische verbindingszone tussen de kust en het Midden-Delflandgebied.
    Voor het gebied is een nieuw bestemmingsplan in voorbereiding. Voor de directe omgeving is er sprake van ontwikkelingen die hun invloed zullen uitoefenen op het gebied. Voor informatie over alle ruimtelijke plannen verwijzen wij u ook naar de website van de stichting (www.debonnen.nl).
    De provincie Zuid-Holland wenst planvorming te stimuleren welke borg staat voor een waardevolle invulling van deze natuurlijke schakels.
    Het ontwikkelen van een gebiedsvisie betekent een noodzakelijke eerste stap inzake een innovatie van het gebruik, tezamen met het bewaren en bewaken van het landschappelijk, natuurwetenschappelijk en agrarisch karakter van het gebied.
    Van de vier agrarische ondernemingen in het gebied verkeert een bedrijf inmiddels in het omschakelingstraject naar biologische landbouw. Bij de gebiedsvisie dient tevens te worden bezien waar de bedrijven in hun onderlinge samenhang elkaar kunnen versterken.

  12. Planologisch kader:
  13. Een eerder subsidieverzoek van onze stichting voor de eerste tranche werd afgewezen "Omdat er relaties bestaan met aangrenzende gebieden (Staelduinse Bos en het nog te ontwikkelen gebied Oranje Buitenpolder) ligt een gebiedsgerichte aanpak voor het gehele gebied meer voor de hand. Die aanpak is nog niet gestart. Te zijner tijd zal uw vereniging en andere partijen die zijn betrokken bij deze regio worden benaderd voor een overleg."
    Deze argumentatie is echter niet steekhoudend. De Stichting De Bonnen heeft dan ook reeds aangekondigd zich tot het uiterste te zullen verzetten tegen iedere aantasting van de natuur, het landschap en de landbouw in de Bonnen. Dit zal uiteindelijk leiden tot langdurige bezwaar- en beroepsprocedures tegen planvorming in de Oranjebuitenpolder, planvorming omtrent de tweede ontsluitingsweg naar Hoek van Holland en mogelijke planvorming inzake het Buitengebied Hoek van Holland voor zover deze schade toebrengt aan het ontwikkelingsperspectief van de in de Bonnen aanwezige vier volwaardige agrarische bedrijven. Het ontbreken van een gebiedsvisie met voldoende economisch perspectief leidt niet alleen tot verloedering en verpaupering van het gebied met een koude sanering voor de daarin aanwezige bedrijven, maar brengt ook maatschappelijke schade met zich mee door langdurige processen. Er behoort een economische gebiedsvisie te worden geformuleerd die kansen creëert binnen nader te formuleren planologische kaders. Deze benaderingswijze van onderop geniet de voorkeur boven het vaststellen van een ruimtelijk plan van bovenaf met slechts de nodige beperkingen t.a.v. de agrarische bedrijfsvoering. De financiële bijdrage van de provincie in dit proces zijn slechts gering in vergelijking met de maatschappelijke schade door langdurige bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke processen. Tevens veroorzaakt deze houding ook bedrijfseconomische en psychische schade en betekent het een verspilling van dure ambtelijke energie die beter preventief had kunnen worden ingezet.
    Op deze wijze dient een gebiedsvisie als realistische onderbouwing voor nog op te stellen ruimtelijke plannen en is het een werkwijze die de participatie van ondernemer en burger met overheidsprocessen vergroot.
    Juist op inhoudelijke gronden verdient deze subsidieaanvraag steun omdat juist van onderaf getracht wordt een impasse te doorbreken door een organisatie die zich duidelijk op een positieve wijze betrokken weet bij het gebied en wenst te kiezen voor samenwerken in plaats van tegenwerken. Deze houding dient dan ook beloond te worden.
    Het is dan ook zeer te betreuren dat er een kans verloren is gegaan door honorering van deze aanvraag te weigeren bij de eerste tranche. Hierdoor ontstaat vertraging, niet alleen in het tijdig gereed krijgen van deze gebiedsvisie, maar ook bij de verdere ruimtelijke planvorming. Het moge duidelijk zijn dat de stappen in de goede volgorde gezet moeten worden.

  14. Omschrijving van de uitvoering:
  15. Hiervoor verwijzen wij u naar de offerte van DLV Adviesgroep NV. In het kort zijn de volgende onderdelen te benoemen:

    1. deskresearch en actoranalyse;
    2. diepte-interviews;
    3. conceptvisie met project ideeën
    4. interactieve toetsing van visie en projectideeen met bedrijven en betrokken actoren;
    5. Visie De Bonnen met een aantal omschreven projecten met draagvlak.

  16. Te verwachten uitkomsten en/of resultaten van het project:
  17. Een reële, integrale en breedgedragen visie met voldoende economisch perspectief, welke kan dienen voor vervolgstappen die deze visie inhoud geven. Het verdere traject van aanpassingen van ondernemingsplannen en inpassingen van ruimtelijke plannen zal hierdoor soepeler verlopen. Verder kan met de voorgestelde projecten in een volgende fase gestart worden. De verwachting is dat deze projecten - mede gezien de ligging van het gebied - bestaan uit verbrede en innovatieve landbouw, biologische landbouw en versterking en benutting van de routestructuren.

  18. Fasering van het project:
  19. Zodra de financiering rond is, kan de definitieve opdracht worden gegeven. Gezien de totale doorlooptijd van 5 maanden en de noodzaak tijdige een duidelijk beeld te hebben voor de aanvang van het seizoen 2003 dient 1 september begonnen te kunnen worden. Het project kan dan worden afgerond voor 1 februari 2003. Er is nu helaas een vertraging van drie maanden ontstaan. Bij een aanvang van het project op 1 december kan er een afronding zijn voor 1 mei 2003. Zie hiervoor ook het projectplan van DLV Adviesgroep NV.

  20. Organisatie:
  21. De stichting De Bonnen benoemt haar secretaris als contactpersoon en aanspreekpunt voor de projectleider van DLV Adviesgroep. De stichting De Bonnen zorgt als opdrachtgever voor de financiële afwikkeling. DLV Adviesgroep is verantwoordelijk voor de tussen- en eindrapportage.

    Projectleider namens DLV Adviesgroep:

    ing. M. Bogaard, senior adviseur
    Planontwikkeling en Recreatie,
    Dr. Willem Dreeslaan 1,
    Postbus 7001,
    6700 CA Wageningen.
    tel.nr. 0317-491508

    Projectbegeleiding namens stichting De Bonnen:

    ing. L.W. Vreugdenhil,
    Bonnenweg 50,
    3151 XA Hoek van Holland.
    tel.nr. 0174-384807
    Voorts wordt er een kleine klankbordgroep gevormd bestaande uit een vertegenwoordiger per financierende instantie, aangevuld met de projectbegeleider van de stichting De Bonnen.

  22. Toetsingscriteria
  23. Deze aanvraag past in beginsel binnen de volgende thema's

    1. Ontwikkeling en realisering van nieuwe groene verbindingen en routestructuren;
    2. Verbetering van bestaande groene verbindingen en routestructuren;
    3. Ecologische verbindingszone;
    4. Kwaliteitsverbetering voor natuurgebieden;
    5. Verbreding van agrarisch ondernemen;
    6. Biologische land- en tuinbouw.
    Voorts scoort het project op de volgende speerpunten:
    1. De realisatie van ecologische verbindingszones;
    2. Agrotoerisme;
    3. Stimulering van de omschakeling van landbouwbedrijven naar biologische landbouw in de omgeving van natuurgebieden;
    4. Stimulering van de afzet van biologische producten.

  24. De wijze van financiering en de hoogte van de gevraagde subsidie:
  25. De offerte van DLV Adviesgroep bedraagt € 14.454,- excl. BTW en exclusief reis- en verblijfskosten. De totale kosten worden derhalve begroot op € 18.000,- inclusief BTW en reis- en verblijfskosten.
    Inmiddels is voor € 4.500,- onder nadere voorwaarden een toezegging gedaan door de deelgemeente Hoek van Holland en voor een gelijk bedrag wordt er een verzoek gedaan aan het Rabobank Projectenfonds Westland. Er resteert dan een subsidieverzoek aan de provincie Zuid-Holland van € 9.000,-
    De stichting zelf beschikt over onvoldoende vermogen een bijdrage te leveren. De ondernemers in het gebied zijn financieel zwaar aangeslagen door de wateroverlast in de jaren 1998, 1999, 2000 en 2001.

    Uitgaven :     Bijdragen :  
    Offerte DLV Adviesgroep € 14.454,-   deelgemeente H.v.H. € 4.500,-
    BTW € 2.745,86   Rabobank Projectenfonds € 4.500,-
    Reis- en verblijfskosten € 800,14   provincie Z.H. € 9.000,-
    Totaal: € 18.000,00   Totaal: € 18.000,00

  26. Rendement
  27. Ten opzichte van het gevraagde bedrag is er duidelijk sprake van een rendement omdat het oplossen van een knelpunt door de voorgestelde werkwijze in geen verhouding staat tot de geringe bijdrage die gevraagd wordt en de schade die ontstaat door het nalaten van deze werkwijze.

  28. Vernieuwing
  29. Deze werkwijze heeft een duidelijk element van vernieuwing in zich en kan daarmee een voorbeeld zijn bij het oplossen van knelpunten en impasses elders in de provincie.

  30. Draagvlak
  31. Het simpele feit dat reeds de lokale overheid een bijdrage heeft toegezegd en ook de huisfinancier van de agrarische sector betekent dat er een duidelijk draagvlak is in deze regio voor de ontwikkeling van een gebiedsvisie.


    Terug..